tisdag 20 augusti 2013

Hårfärg – örtfärg vs Nutri Color Creme

Ibland känner jag mig hopplöst obildbar. Jag är 45 år och vet att mitt hår blir trist och tråkigt av konventionella hårfärger. Trots det kunde jag inte låta bli att testa Nutri Color Creme... Det var ju bara en inpackning med lite färg i. Ingen tvåkomponentsfärg (där man blandar en tub/flaska med pigment och en med aktivator) som tränger mer in i håret och därmed sliter mer på det. 

Jag har testat färginpackningen några gånger i sommar och har väl fått en liten nyansskillnad som jag gillar. Men. Håret har blivit matt och trist fast det borde vara tvärtom med alla dessa silikoner som är i. Dessutom har jag tappat fruktansvärt mycket hår. Jag vet ju inte om det beror på inpackningen men nu återgår jag till örtfärgning igen.

Jag tycker det är bökigt och kladdigt, det luktar inte gott även om det finns fina eteriska oljor som man kan piffa upp doften med. Mina favoriter är lindblom, olika citrusdofter (som tillför lite "fruktvax") samt benzoin som luktar vanilj typ. Örtblandningen jag kör med för tillfället består av lika delar henna och katam. Henna för att få ner det grå/råttfärgade, och katam för att dämpa hennans orangea färg.

Jag önskar att det fanns någon miljö- och människovänlig hårfärg som var lite smidigare än örtpulver. Just hårfärg är en av de mest allergiframkallande skönhetsprodukterna man använder och enligt en undersökning som gjorts i Danmark så är det just när man använder tvåkomponentsfärger som den allergiska reaktionen ökar. Färgpigment och aktivator skapar en allergisk reaktion och då spelar det kanske inte så stor roll att man som t ex Tints of Nature har lägsta möjliga halt av PPD.
Ingredienser att undvika när man färgar håret: PPD, toluene-2,5-diamine, resorcinol, 4-amino-2-hydroxytoluene och p-aminophenol. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar