tisdag 20 augusti 2013

Rasullera, squalane, silkesprotein och hårvård


Nu är det dags att få ordning på håret igen. Efter att ha tappat extra mycket hår senaste månaden och dessutom inte skyddat det i solen så är det i ganska bedrövligt skick. Klippte av en rätt rejäl bit i går så nu känns det fräschare i alla fall.

För att skydda håret finns det lite olika saker man kan göra. Låta bli att torka ut det med onödigt starka schampon till att börja med. Det är sådana schampon som har laureth sulfate/lauryl sulfate i ingredienslistan. Laureth sulfate/lauryl sulfate är tensider som hör till gruppen anjonaktiva tensider, och dessa laddar hårstrået negativt så att håret blir flygigt och elektriskt. Istället använder jag schampon med sockertensid, nonjonaktiva tensider som är neutralt laddade. Man kan också tvätta håret med rasullera. Japp, lera. Det finns flera olika att köpa och jag tycker absolut bäst om när det är ett finmalet pulver som man blandar med vatten.
Efteråt sköljer jag med äppelcidervinäger blandat med vatten för att få glans på håret.

Sen kan man skydda själva hårstrået också. Det som funkar bäst för mig är silkesprotein och squalane. Jag brukar ta 2 droppar silkesprotein och blanda med vatten, sen kramar jag in det i håret. Det ger lite glans, skyddar och stärker. Men man bör inte ta för mycket, då blir håret stelt och tråkigt.
Jag gör samma med squalanen, droppar 4-5 droppar i handen och blandar med vatten för att det ska bli enklare att fördela. Squalane liknar hudens eget sebum och jag gillar det bättre än olika oljor för att ge håret lite fuktboost.

Till sist kan det vara en bra idé att borsta igenom håret med en svinbortse, så att hårbotten får lite massage också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar