onsdag 4 september 2013

Ansiktsmassage



Det sägs att man kan få en ansiktslyftning genom att massera zoner i ansiktet. Vissa punkter känner du säkert igen, tinningarna till exempel. Inte vet jag om det stämmer, men det är skönt i alla fall och det är positivt öka cirkulationen i hela ansiktet genom massage. Här kommer ett kort program man kan göra på kvällen. Jag brukar bara använda jojobaolja som rengöring på kvällen och samtidigt masserar jag ansiktet. Sen avslutar jag bara med Dr Hauschkas hudkur eller ansiktsvatten.


  • Börja med att massera örsnibbarna. Nyp örsnibben och vandra uppåt örat några gånger.
  • Under ögonen. Ta pekfinger och långfinger och massera/tryck varsamt längs benet under ögat.
  • Under kindbenet. Fortsätt samma massage under kindbenet, nästan ända ut till örat.
  • Tinningarna. Massera med pekfinger och långfinger.
  • Ögonbrynen. Nyp/massera ögonbrynen. Försök hitta den punkt som sitter mitt på ögonbrynet och pressa lite extra där med pekfingret.
  • Pannan. Börja med att dra pekfinger och långfinger från mitten av pannan utåt sidorna några gånger. Avsluta med att låta alla fingertoppar massera hela pannan.
  • Hakan. Gör samma som med pannan. Börja med att dra från mitten och ut längs käkbenet. Nyp lite i hela hakpartiet.
  • Näsan. Tryck pekfingrarna på sidan av näsbenet, mitt på den hårda delen. 
  • Avsluta med att massera hårbotten. Ta fingertopparna och börja bak i nacken, arbeta dig upp över hela skallen.
På vissa ställen kan man känna sig lite öm. Oftast har det med en obalans i kroppen att göra och ibland kan det hjälpa med lite extra massage där. När du masserar, lyssna på din kropp, gå på intuition :)
Förundras över miraklet, du har en näsa som kan dofta. Ögon, som kan se osv (kanske, annars kanske du har extra bra öron). Var tacksam över allt som fungerar på dig.

Vissa zoner i ansiktet motsvarar organ i kroppen.

2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren på min blogg Annika! Genom det hittade jag ju också till dig. Det här programmet kanske jag skulle börja med. Älskar att få ansiktsmassage när jag någon gång unnar mig en riktig ansiktsbehandling, men man kan ju faktiskt ge sig själv massage också. Betydligt billigare! Ha en fin helg!

    SvaraRadera