söndag 8 september 2013

Weleda OAT – schampo och balsam

När jag var på Åhlens för att köpa UNE mascara stod de här små godingarna och såg frestande ut, så de fick följa med hem.
En nagelfil i glas slank med också. Har du inte testat nagelfil i glas så gör det. Finns inget bättre, och de håller i evigheter (om man inte knäcker av dem, vilket jag gjort ett par gånger när jag packat dåligt.)

Nåja, det här skulle ju handla om Weledas schampo och balsam. När det gäller vissa märken kollar jag inte innehållsförteckning, Weleda är ett sådant, Dr Hauschka ett annat. Jag litar på företagen helt enkelt.

Schampot innehåller både nonjonaktiva (elektriskt oladdade) och anjonaktiva tensider (negativt laddade, fjällskiktet öppnas och håret blir flygigt). När man använder schampo med anjonaktiva tensider har man större behov av balsam efteråt. Ett schampo med anjonaktiva tensider skulle man också kunna säga inte är lika milt, men det går inte riktigt att förenkla så, det är betydligt viktigare hur hela schampot är komponerat än om det finns anjonaktiva tensider eller inte.
Weledas schampo är väldigt bra komponerat, för mitt torra hår tycker mycket om det. Och tillsammans med balsamet blir det både mjukt och blankt.

Mild doft och lätt krämigt lödder. En riktig favorit faktiskt, tvättar rent utan att torka ut. Högsta betyg. Balsamet har samma doft, ganska tjockt, det gillar jag. Högsta betyg där också, för blankt och mjukt hår.

UPPDATERING: Tyvärr bildades det något som liknar svartmögel i balsamet, så det vågar jag inte köpa igen.


3 kommentarer:

  1. Jag har carit nyfiken på de där två så roligt att få läsa en recension. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan verkligen rekommendera dem. Väldigt bra på torrt hår :)

      Radera
  2. Använder Weledas hårinpackning av samma linje, toppenbra!

    SvaraRadera