tisdag 22 oktober 2013

Hemlagat läppbalsam

Den här årstiden blir jag extra torr och jag vet att jag inte är ensam, så här kommer ett recept på effektivt och bra läppbalsam. Jag har använt kakaosmör med doften kvar, så det blir lite vit chokladkänsla på det. Ett tips är att ta kakaosmör utan doft och smaksätta med jordgubbsarom. Crearomes jordgubbsarom smakar verkligen god hemmalagad jordgubbssaft. Ingen syntetisk tuttifrutti här inte.
Burkarna och kakaosmöret har jag köpt från New Directions. Dom har många fina förpackningar och en massa bra råvaror. Kokosoljan har jag köpt på ICA, Kung Markattas.


Läppbalsamet smälter vid drygt 30 grader, så man kanske inte ska ha burken i jeansfickan. Det är också för mjukt att ha som stift, då behövs lite bivax t ex. Recept på cerat finns här.

Om du vill göra likadant läppbalsam så får du gärna ta mina etiketter, bara att skriva ut på klisterpapper och klippa ut sen. Julklappstips kanske ;)

Läppbalsam, ca 10 st 15 ml-burkar

100 g kakaosmör
25 g kokosolja
  • Smält fetterna över vattenbad.
  • Häll upp i burkar.
  • Låt stelna.
  • Sätt på lock.
Enjoy!





2 kommentarer:

  1. Det där borde jag prova på som är helt beroende av något mjukgörande till läpparna! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa :)
      Det är inte svårt, och just kakaosmör är väldigt bra på torra läppar tycker jag.

      Radera