söndag 15 december 2013

Tro inte allt du läser på nätet

Den till vänster är vattnad med mikrat vatten,
den till höger med vanligt kranvatten.
Har du också läst om att mikrovågsugn inte är så bra? Jag har då och då stött på någon som gjort experiment där man vattnat växter med mikrat vatten och vanligt kranvatten, och den växt som fått mikrat vatten har sett betydligt klenare ut efter några dagar.

Hälsobloggen och Ekologisk hudvård skriver om mikrad mat. Båda hänvisar till det här experimentet.

Jag tyckte det lät konstigt, och blev nyfiken. Är mikrat vatten verkligen så hälsofarligt att en växt vissnar om man vattnar den med det? Dags för experiment.

  • Jag tog två likadana terrakottakrukor. 
  • Tog jord från samma påse och fyllde på lika mycket. 
  • Sen tog jag samma antal frön från ekologiskt Kamutvete (tänkte att det äntligen skulle bli av att odla vetegräs när jag ändå höll på) och tryckte ner i varje kruka.
  • Sen har jag vattnat ena krukan med mikrat avsvalnat vatten och den andra med rumstempererat kranvatten. Samma temperatur och samma mängd, vid samma tidpunkt.
Ja, ni ser ju själva. Ingen direkt skillnad, så jag fortsätter mikra gröt och annat.
Frågan är vad DU ska tro ;)

13 kommentarer:

  1. TACK för att du tog tag i detta och gjorde experimentet själv och lade upp det. :) Jag har med sett de där bilderna cirkulera med bilder på växter som sägs vara vattnade på det sättet. Då kan jag med fortsätta med mikro. ;)

    God Jul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du uppskattade experimentet!
      God Jul till dig också :)

      Radera
  2. Bra experiment!! Jag är ändå skeptisk till mikro, bara en magkänsla så jag har tyvärr inga rationella skäl till det. MEN däremot är det superviktigt OM man mikrar att inte värma maten i plastbehållare. Värmen frisätter alla möjliga giftiga och hormonstörande kemikalier från plasten. Något jag lärt från många olika håll. Senast på toxbox.nu, ett seminarium om vardagsgifter och kemikalier. Alla som föreläste där var miljövetare som doktorerat, så hyfsat tillförlitlig information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde plastkärl avsedda för mat och uppvärmning var säkra? Finns det inte nån märkning? Jag är dåligt påläst här.
      Hur som helst är det ju enkelt, och aptitligare, att lägga upp maten på porslin innan man mikrar :)

      Radera
    2. Tyvärr upptäcks ju mer och mer skit i plaster, så man bör nog vara lite försiktig. Det som är säkert idag, är det inte i morgon. Det som var säkert igår, innehöll BPA som inte är OK idag.

      Men visst är det bara att värma på tallrik :)

      Radera
  3. Har läst om detta och sett exprimenten och hade faktiskt tänkt göra exprimentet i jul hemma his min far som har micro....
    Men vad bra att du redan har testat! :)
    Där ser man.
    Men precis som Mitte så säger min magkänsla att micro inte är hälsosamt och har därför aldrig ägt någon egen och kommer säkerligen heller att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu slipper du :)
      Jag har funderat på detta länge, så blev det av äntligen.

      Radera
  4. Jag har också funderat på detta länge, men åker bara till min far två gånger om året, så det har inte varit läge...
    Men man kanske kan göra andra expriment, eller det kan man ju givetvis, men man ska väl komma på något bra som inte kräver ett labb för att ta prover ( vilket ju hade varit intressant att göra) ...

    Tack för julhälsningen och krya på dig-hälsningen! :) Önskar dig en riktigt fin jul och ledighet!

    SvaraRadera
  5. Jättebra att du tar dig tid att göra experimentet själv och delar med dig. :-)
    Hoppas du haft en bra början på nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar experimentet, och tack detsamma!

      Radera
  6. Intressant att få tal del av ditt experiment! Vad gör du med vetegräset? Blir nyfiken. Ha det gott i solen/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klippte av en bit då och då, och tuggade som det var. Det var god saft i gräset. :)
      Jag hade velat göra juice av det, men min råsaftcentrifug är inte så bra på blad och gräs.
      Ha det gott, du med!

      Radera
  7. Det är myter som denna, som fått mig att sky alla FB-hälsogrupper. Mikrat vatten är farlig, mikrovågsugn är skitfarlig, värmd honung är toxisk, kalvar dör om de får pastöriserad mjölk (tyvärr känner inte mytspridarna tydligen till hur många kalvar som växt upp på torrmjölk ...), ämnen som aspartat som hyllas i tillskott, blir livsfarliga i en bråkdel av tillskottsdosen, om de har "E-nummer" och finns i mat.

    Listan är oändlig. Glöm inte chemtrails heller, som lever på att kondensen uppför sig olika i olika väderlek, precis som molnen, men som sägs vara giftiga om de hänger kvar i viss väderlek (precis som molnen). Dessa chemtrails som sägs vara fulla med gifter beställda av "Big Pharma" för att få oss sjuka på rätt sätt så de kan sälja mediciner. Och de är såklart i maskopi med regeringen. Glasklart :D

    Tyvärr får det oss som vill se äkta varor, färre gifter, ogillar farliga tillsatser, funderar över om wifi och plast inte är så bra o.s.v. att också verka helt tosiga. Det är oerhört polariserat. Jag är extremt noga egentligen, men skyr dessa överdrifter och myter och blir rent arg på det.

    SvaraRadera