tisdag 21 januari 2014

Juicepress, råsaftcentrifug

Fänkål, gurka, äpple, grönkål, apelsin.
Årets julklapp, en råsaftcentrifug, det fick även jag. :)

Jag har aldrig gjort juice på det här sättet (bara pressat apelsin på gammalt vanligt sätt) så det har blivit en del lyckade och en del mindre lyckade experiment.

En stor fördel med att göra egen juice är ju att man får den smak man vill. Det finns ju många sorters juicer nu, Brämhults t ex har tagit fram många spännande blandningar att inspireras av. Rödbeta, äpple, ingefära, citron t ex. Eller äpple, vetegräs, fänkål och citron. Jättegoda. Och om man gör själv så kan man styra recepten lite. Jag gillar t ex mer ingefära.

Följande frukter och grönsaker har jag testat.

Fänkål
Passar bra att köra i centrifugen, det blir mycket saft. Dock tycker jag lite av den goda lakritssmaken försvinner så fänkål är inget jag kommer pressa ofta.

Gurka
Mums. Om man gillar gurka så klart. Det blev friskt och gott, och man kan nog blanda upp med lite citron och spä med vatten för en god måltidsdryck.

Äpple
En klar favorit. Jag hade små röda Ingrid Marie och färgen blev väldigt fin. Juicen smakar inte alls som köpt äppeljuice, inte ens som färskpressad äppeljuice. Godare. Det här kommer jag göra mycket mer, särskilt nästa höst när äpplena från vårt äppelträd mognar. Djupröda Melba, det kommer bli jättevacker juice :)

Grönkål
Nej. Bara nej. Det var värdelöst. Jag använde all grönkål jag köpt och det var ganska rejält, men bladen fladdrade mest runt utan att bli mosade eller nåt. Dessutom var juicen inte särskilt god, och då gillar jag ändå grönkå. 

Apelsin
Gott. Men faktiskt blir det nog bättre att pressa på vanligt sätt.

Morot
Det står att man inte behöver skala moroten, men det tycker jag nog behövs om man inte vil att det ska smaka jord. Bara tvätta räckte inte tycker jag. Helt ok smak, om man gillar morotsjuice.

Ingefära
Jag älskar ingefära och tycker det passar väldigt bra att krydda upp nästan vilken juice som helst med den.


Det blir mycket disk och slabb
när man ska göra sin egen juice...
Det blir ju en massa fruktkött (eller heter det grönsakskött?!) över när man centrifugerar juice. Den kan man baka på, och orkar man inte baka just för stunden så kan man frysa in. Man kan också, som jag gjorde, blanda upp med ett par ägg och göra några slags små frukostbiffar och steka. Det blev ganska gott, smakade mycket grönkål.
Kan tänka mig att man kan blanda lite i pannkakssmet också. 

4 kommentarer:

  1. Kul! :) Skulle gärna velat ha en i julklapp med, men det blir kanske att jag köper en själv om ett tag..
    Är du nöjd med din? Vad är det för märke/modell?
    Finns ju väldigt många att välja på och olika kvalite´.
    Skulle nog testa att göra Juice på broccoli tillsammans med tomat och selleri...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte ihåg märke och modell, men kan kolla när jag kommer hem. Just nu är jag i New York med jobb och nöje. :)
      Jag tycker den känns effektiv och bra i alla fall, på bara några sekunder blir det juice.
      Broccoli, tomat och selleri låter som en jättegod kombo, det ska jag testa.
      Jag har varit och shoppat på Whole Food Market, rena himmelriket för en sån som mig med all ekologisk mat som finns där. Där köpte jag bl a en juice med äpple, sallad, gurka, ingefära och selleri. Jättegod, så det ska jag testa nån variant på hemma.

      Radera
    2. Hej igen! Nu har jag kollat modell, en Rubicson. Jag har inget att jämföra med, men jag tycker denna funkar bra.
      Jag testade broccoli, tomat och selleri — det blev jättegod blandning :)

      Radera
  2. Tackar! :) Ska kolla upp den.
    Åh vad kul att det blev gott! :)

    SvaraRadera