tisdag 22 april 2014

Solskydd, solkrämer

Efter en helt underbar vår och påskhelg i solen inser jag att det är dags att köpa nytt solskydd. Jag gick in på apoteket och tänkte att jag inte ska vara så kräsen och kinkig jämt, dom har säkert bra grejer där också. Så jag kollade några produkter där.

Apotekets eget märke ”Apoteket” hade en variant. Den innehöll titandioxid tidigt i innehållsförteckningen (alltså mycket av det) och det är ju bra... men det var i nano-form och efter att ha sett en dokumentär på SVT där en nano-forskare aldrig skulle stryka det på sina barn så är jag skeptisk mot nano. Jag var även på en av Läkemedelverkets föreläsningar för ett par år sen, där en forskare föreläste om nanopartiklar. Det verkar som att ämnen i nano-form får helt andra egenskaper än ursprungsämnet. Det är i och för sig det som utnyttjas i solkrämer också, ju mindre partiklar, desto bättre solskydd. Men, inget nano på mig :)

Nästa flaska jag kollade in var Apoliva, som fanns i tre solskyddsstyrkor. Första solskyddsingrediens där var Octyl methoxycinnamate. Ett ämne som misstänks vara hormonstörande och dessutom leda till för tidigt åldrande av huden eftersom det lätt bildar fria radikaler. Näpp. Inte heller den tänker jag smörja in mig med.

Årets solskydd. En ekologisk som
man blir lite vit av, och en mer
konventionell utan de
värsta hormonstörarna. 
Sen kollade jag upp ACOs solskydd. För det första, jättebra att man kan se produktblad med innehållsförteckning på allt, http://www.aconordic.se/sol/produkter.aspx. Jag kollade ett par solskydd och dom verkar helt okej. När det gäller solskydd köper jag helst från ett större företag som har resurser att verkligen testa sina solkrämer. För några år sedan genomförde Läkemedelverket en stor test av solskydd på marknaden, och många höll inte måttet.
Jag gillar ACO. Gång på gång upptäcker jag enkla, bra, basicprodukter. Dom glömmer kanske bort att sälja glamour, luftslott och stora löften, men produkterna funkar :)

ACOs solskydd innehåller bara kemiska filter, och ibland tycker jag det är smidigt och håller längre. Det känns säkrare när man t ex ska vara ute på sjön en hel dag. Sen vill jag komplettera med ett solskydd som bara innehåller fysiskt skydd, alltså ett som bara lägger sig på hudytan. Dermanord klarade Läkemedelsverkets test och det innehåller titandioxid.

Så i år kommer jag köpa ett solskydd från ACO och ett solskydd från Dermanord/Maria Åkerberg.

Här har jag lagt upp en lista med olika solskyddsingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar