söndag 11 maj 2014

Schampo med tvättnötspulver från Klockargården

Det här är nog det konstigaste schampo jag testat (om man inte ska räkna rasul som schampo). Det känns som att jag ständigt är på jakt efter något milt som är bra på lång sikt, som inte torkar ut håret och gör att jag måste dölja torra strån med en massa balsam och leave-in.
Klockargårdens tvättnötsschampo består av ett pulver av en massa örter, Shikakai (Acacia concinna), Amla (Phyllanthus emblica), Aritha, Sapindus Mukarossi (Tvättnötter), terminalia, chebula, terminalia belerica, emblica, phyllanthus, rosa centifolia.

Tvättnöt, eller såpnöt, är egentligen ett bär som är rikt på saponiner. Saponiner löddrar och det finns även i såpnejlika eller björkblad.

Det står att man ska blanda 1 matsked i 0,5 dl varmt vatten, men det blir ganska rinnigt och svårhanterligt. Jag har i stället tagit 1 matsked varmt vatten i en liten skål och sen strött schampopulver tills konsistensen blir lagom trög för att smeta ut det i blött hår.

Det löddrar mer än jag hade väntat mig. Det svider i ögonen om man råkar få in lite. När man sköljer ut det känns håret lite konstigt, nästan lite fett. Det är inte alls så där halkigt som det kan bli av andra schampon. Det låter kanske inte så positivt, men detta är det absolut bästa schampo jag testat. Jag har använt det i två månader och det funkar så bra. Om vanligt schampo och balsam känns ungefär som kaffe och en kanelbulle så känns det här mer som ... en skål havregrynsgröt. Med vanligt schampo blir det fint för stunden, man får en "koffein- och sockerkick" men det här pulvret känns bättre på lång sikt. Jag ser inte så stor skillnad på håret, men det känns mycket bättre. Jag tappar mindre hår, det har blivit glansigare, jag behöver inte lika mycket leave-in.
Enda nackdelen är doften, som jag har lite svårt för. Det luktar väldigt blommigt så nästa beställning kommer jag köpa en utan doft.

8 kommentarer:

  1. Vad lustigt det låter, men kul att det funkar. :-)
    extra intressant för mig eftersom det låter som vi har liknande hårtyp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på dig faktiskt, för ja, det verkar som vi har liknande hår. Jag kan absolut rekommendera det här schampot. :)

      Radera
  2. Blev också väldigt nyfiken kan jag säga! Extra kul att läsa om ett schampo som jag aldrig tidigare har läst om dessutom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova tycker jag :)
      Det var längesen jag trivdes så bra med mitt hår.

      Radera
    2. Mitt hår är stormförtjust i dessa ! Har provat alla tre sorterna: original, ros och citron. Jag tyckte att originalet luktade fruktansvärt starkt till en början. Tänk orientalisk butik full med rökelse. Men jag hade den gamla flaskan. (Den som är genomskinlig) Tycker även att det är skillnad på dem . Originalet känns mer oljig än rosen när man tvättar. Och citronen kändes lite strävig efteråt. Kul att fler har hittat dem! :)

      Radera
    3. Är medlem i en no poo grupp på fb o där verkar det som att flera tycker att detta schampo torkar ut håret, är det någon av sorterna du upplever som mindre uttorkande??
      Funderar på ros el naturell vilken jag ska välja

      Radera
    4. Hej! Nej, jag tycker inte att det är uttorkande, men det kan ju upplevas olika. Jag har använt rasullera också och tycker inte det är uttorkande men vet andra som tycker det.
      Skillnaden mellan ros och naturell är främst doften tycker jag. Naturell doftar inte naturellt utan ganska starkt "orientaliskt" eller vad man ska kalla det. Personligen gillar jag ros mer, även om den doftar rätt starkt också.
      Jag brukar, oavsett vad jag tvättar med, ha lite kokosolja eller squalane i topparna där håret är som torrast för att skydda det mot schampot. Det gör stor skillnad för mig.

      Radera
  3. Tack för kommentar Lena! Och vad intressant att sorterna upplevs som olika. Jag hade föreställt mig att original skulle vara doftfri, men så kanske det inte är då alltså. :)

    SvaraRadera