måndag 7 juli 2014

Hårkompisar i sommarvärmen

Sommar sol och (salta) bad. Underbart skönt och välbehövligt, men det sliter på håret. Och har man redan innan torrt hår kanske man behöver skydda det lite extra. Här kommer mina favoriter för att skydda och vårda torrt hår.

Squalane
En favorit året runt. Squalane är ett oljelösligt ämne framställt ur olivolja (kan tydligen utvinnas ur haj också, men det har jag aldrig sett säljas), och det liknar hudens eget sebum. Jag gillar det bättre än olja i håret, det blir blankt utan att se fett ut, om man inte tar för mycket förstås.
Ta 4-5 droppar till att börja med och stryk ut i handflatorna och dra sedan genom hela håret. Ta några droppar till om det behövs. Om man gillar silikondroppar i håret men inte vill använda silikoner, är detta en bra ersättare.

John Masters Organics Shine On
Bra och vårdande styling där alger och olja gör jobbet. Väldigt dryg, tar man för mycket ser håret fett ut. Ta storlek av en ärta ungefär och krama in i håret. Den ger lite stadga och bra glans.

Lernberger Stafsing – Leave-in treatment BB cream
Om man är rädd för att få ett oljigt utseende på håret funkar denna toppen. Ger volym, skydd och bara lite glans – luftigt och mjukt hår. Jag har recenserat den tidigare här.

Kokosolja
När det är så här varmt som i dag så blir det verkligen olja av det som brukar vara fett. Kokosoljan smälter vid ca 25 grader och blir flytande, inget konstigt eller dåligt med det. Man kan förvara kokosolja i rumstemperatur, det viktigaste är att den står mörkt.
Om man verkligen vill skydda håret mot uttorkning, till exempel om man ska vara vid strand och saltvatten en hel dag och det känns okej att håret har lite wetlook i en slarvig knut är kokosoljan ett bra val. Ta ca en halv tesked, stryk ut i handflatorna och fördela i håret. Det här ger ett ganska fett hår och du kan så klart ta mindre. :)

3 kommentarer:

  1. Vilka bra tips!
    Jag använder Lernberger Stafsing lite då och då och gillar den verkligen. Håret slurpar upp krämen och det ser inte ett dugg flottigt ut. Den innehåller även svartkummin olja, som ger glans. Jag har också ren svartkummin olja i håret och i ansiktet - som ett komplement till jojoba.
    Jag saknar arganoljan på din lista. Vet ingen olja som får håret att bli så följsamt och glansigt som den. Det känns även som den fördjupar färgen i håret. Det är dock som med kokosoljan...jag tar bara en droppe och stryker över längderna annars ser det fett ut.
    Och så vill jag tacka för tipset med Squalane. Visste inte att det fanns utanför hajvärlden. Måste jag ju testa! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!
    Tack för intressanta tips. Vad är det för svartkumminolja du använder? Inte ren eterisk olja i ansiktet väl?
    Jag har inte testat arganolja än, men jag hör så mycket gott om den, så jag får väl skicka efter en. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Har aldrig hört om den oljan.
      Squalane köper jag hos crearome, http://kosmetikkompaniet.se/product.html/squalane?category_id=43
      Det kanske verkar dyrt för den lilla flaskan, men squalane är verkligen drygt, jag har en sån flaska i många månader.

      Radera