söndag 20 juli 2014

Nej, kokosolja har inte SPF 15

Nu är det dags för ett tro-inte-allt-du-läser-inlägg igen. (Jag skrev tidigare om mikrat vatten.)
På flera forum och bloggar ser jag folk som i all välvillighet tipsar om kokosolja som solskydd och att det skulle ha en solskyddsfaktor på 15.

Ibland är tipset lite utförligare och det står att kokosolja innehåller naturligt tiosol. Nej. Nej. Nej.

Det finns inget som heter ”naturligt tiosol”. Tiosol är handelsnamnet på en kommersiell produkt som består av titandioxid blandat i olja, och det såldes tidigare för att man skulle kunna göra sina egna solskyddsprodukter. Dock får Tiosol inte säljas längre eftersom det inte anses ge tillräckligt skydd mot UVA- och UVB-strålar. Kokosolja innehåller inte Tiosol eller titandioxid, och kokosolja har inte en solskyddsfaktor på 15.

Ha det skönt i sommarvärmen och var rädd om huden i solen!

Googla ”kokosolja tiosol” så kommer en hel drös med länkar som sprider villfarelsen att kokosolja skulle innehålla tiosol.
http://www.morotsliv.com/2012/06/atbar-deodorant-solskydd-och-glidmedel.html
http://www.mynewsdesk.com/se/alpha-plus/pressreleases/naturligt-skydd-mot-solens-straalar-skydda-dig-mot-solen-med-bra-naering-och-kokosolja-869458
http://mariannslchf.se/kokosolja-har-solfaktor-15/
https://nylivablogg.wordpress.com/tag/kokosolja/
http://urenergi.wordpress.com/2011/03/17/giftiga-amnen-i-solskyddsprodukter-anvand-ren-kokosolja-istallet-solskydd-15/

4 kommentarer:

  1. Jag har ju tydligt märkt att kokosolja inte har någon som helst solskyddande effekt på min hud, bränner mig faktiskt enklare i stället, men tydligen har ju flera som bloggat just om kokosolja som solskydd märkt att det har skyddat dem bra mot solen....
    Är väl av annan anledning än att det har påståtts att det ska innehålla tiosol I guess...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Estelle!
      Ja, det finns olika personliga erfarenheter av kokosolja. Hoppas du inte brände dig svårt. :(
      Det tråkiga när rena felaktigheter delas om och om igen av människor som bara vill väl är ju att det till slut blir en ”sanning”.

      Radera
  2. Vilket bra inlägg om kokosolja. Jag har letat febrilt efter vetenskapliga referenser som styrker att kokosolja inte har någon solskyddseffekt, men det verkar vara svårt att hitta. Sitter du på någon superreferens kanske? ;)

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag har också letat efter studier ang vegetabiliska oljors solskyddseffekt. Till att börja med kan man ju avfärda påståenden om att kokosolja har en SPF på 15 pga att det innehåller tiosol, eftersom kokosolja absolut inte innehåller tiosol. Däremot är det svårt att bekräfta eller dementera om vissa vegetabiliska oljor kan ha viss solskyddande effekt. Jag frågade Läkemedelsverket och fick följande svar:

    "Min kunskap om solskyddseffekt av vegetabiliska oljor är ungefär på samma nivå som din. Jag vet att det förekommer en hel del uppgifter om det, med ytterst varierande uppgifter om SPF, men jag har inte sett några studier eller effekttester där man har bevisat effekten. Att det inte finns studier eller tester beror nog främst på att dessa ingredienser inte är tillåtna som solskyddande ingrediens i något regelverk.

    Rent hypotetiskt är det inte osannolikt att tänka sig att vegetabiliska ingredienser kan innehålla molekyler med UV-skyddande verkan. Dock bör man vara medveten att det kan göra stor skillnad beroende på hur oljorna/ingredienserna utvunnits och processats för vilka egenskaper de har i produkten - en olja som renats till att bara innehålla triglycerider (själva fetterna) kommer sannolikt inte att ha UV-skyddande funktion. Man kan inte enkelt se från innehållsförteckningen hur ingredienserna utvunnits och processats.

    Eftersom jag inte har reda fakta kan jag varken bekräfta eller dementera uppgifterna om UV-skydd från vegetabiliska oljor, tyvärr."

    Har du sökt på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/? Där kanske finns artiklar?

    SvaraRadera