fredag 11 juli 2014

Rosenolja på kinesisk honungsros


Jag har tagit några dagar av semestern och hälsat på mamma i Göteborg. Hon är otroligt trädgårdsintresserad och trädgården är full av ovanliga blommor, träd med speciell bark och märkliga blad och allt benämns bara med sitt latinska namn.

Bredvid altanen växer en enorm rosenbuske med vitgula små, otroligt väldoftande rosor. När jag gick förbi och kände doften tänkte jag, kanske dags att testa att göra rosenolja. Jag har aldrig gjort oljeutdrag på blomblad förr, men läst en del recept på Shenet med mera. Eftersom mamma har ett ordentligt skönhetsskafferi så hade hon så klart jojobaolja hemma. Det är en av mina favoritoljor för huden och den passar bra att göra oljeutdrag med eftersom den är stabil och har en neutral doft.

Så jag plockade en glasburk full med väldoftande blomblad, och fyllde på med jojobaolja. Sen ska den stå i ett soligt fönster en månad och jag lyckades hitta en bra plats mellan pelargonerna på den inglasade verandan. Där kommer det bli varmt i solen.

När man gör oljeutdrag på växter så är det de oljelösliga ämnena i växten som fälls ut. Man kan även göra dekokt eller tinktur. Vid dekokt är det växtens vattenlösliga delar man får ut och vid tinktur kan man få ut både vattenlösliga och fettlösliga ämnen.
Kinesisk honungsros, eller
som de lärda säger;
Rosa Helenae ’Hybrida’

Man kan även destillera så att man får fram den eteriska oljan, men då behöver en hembränningsapparat och för det måste man ha tillstånd.

Jag är så nyfiken på hur oljan kommer bli. Förväntningarna pendlar mellan en underbart rosendoftande välgörande olja, till en härsken unken oanvändbar sörja. :)

6 kommentarer:

  1. Rose de Rescht, en mörkt karminröd ros som växer i trädgården, blommar dåligt i år av nån anledning. Annars är jag ännu mer nyfiken på olja från den rosen. Har hört att rosen kommer från Iran och att den där används till rosolja. Kan inte lova att det stämmer. Det får bli Rose de Rescht-olja nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bra! Jag har lite förbättringsidéer om detta inte skulle funka också. :)

      Radera
  2. Åh vad spännande, just gulaktiga rosor tycker jag alltid doftar mest och godast! :)
    Hoppas verkligen det blir bra och inte härsknar.
    Har aldrig riktigt förstått hur färska växter som ju innehåller vatten/vätska kan funka att göra oljeutdrag med utan att det blir dåligt(?!?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju emot allt om hur olja ska förvaras, i ett varmt soligt fönster. :)
      Kanske konserverar oljan på nåt sätt, för jag har gjort örtoljor förut, med citronzest, vitlök och färska örter i olivolja, och det har blivit väldigt bra.

      Radera
  3. Låter så spännande, har läst mycket om att göra dessa oljor men aldrig kommit till skott. Hoppas den blir bra!! ha en fin helg! /Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annelie :) ha en fin helg du med!

      Radera