lördag 26 juli 2014

Solskydd – favoriter för ansiktet

Solen bara strålar och strålar, och jag älskar det och njuter för fullt. Men huden behöver skyddas om man är ute, både mot att bränna sig och mot att bli torr. Ansiktet är alltid extra utsatt, det exponeras hela tiden för solen.
Jag har två favoriter som jag använder nu, den ena är Luxsit BB Cream och den andra är Eco cosmetics Facial Cream. Båda har SPF 15 och skyddar mot UVA och UVB.
UVB är strålarna som gör att man bränner sig, och där märker man ju om solkrämen gör sitt jobb. UVA är strålarna som gör en rynkig, och bildar nya pigment och här märker man inte lika snabbt om solkrämen har dåligt skydd utan man får lita på tillverkaren.

Båda dessa krämer får sitt solskydd främst från titandioxid – ett vitt mineralpulver som lägger sig på hudens yta och reflekterar solens strålar. Ju mindre partiklar titandioxiden har, ju bättre skyddar det mot UVA, men det behöver inte vara nano-storlek.

Luxsit BB Cream

Den här marknadsförs inte främst som ett solskydd, men jag har använt den som det i sommar ändå och tycker att den gör jobbet väldigt bra. Väldigt snygg, och den funkar. Den är inte vattenfast, så det är inte förstahandsvalet på stranden, men jag har haft den när jag gått flera timmar på stan, suttit på utecaféer med mera. Jag har smörjt både ansikte, dekolletage och axlar när jag haft klänning med bara tunna axelband. 
Luxsit BB Cream har jag recenserat tidigare här.

Generellt brukar jag vara skeptisk till foundation och BB Cream med solskydd eftersom det sällan står på hur mycket man behöver smörja på för att få det utlovade solskyddet (så som det brukar stå på mer utpräglade solskyddskrämer), men jag frågade Luxsit hur mycket som behövdes och det räcker med ungefär samma mängd som när man smörjer med en dagkräm. Jag har tagit ungefär storlek av en ärta till ansiktet och lite mer till dekolletage och axlar.

50 ml, 525:- hos Naturligt snygg webbshop.

Eco cosmetics Facial Cream

Det här är en tonad solkräm för ansiktet. Den ger inte samma färg och täckning som BB Creamen, men den ger heller inte samma vita hinna som en del andra solkrämer med titandioxid ger. Konsistensen är lite lös, och doften är underbar! En del skulle säkert tycka att den blir lite för blank, jag tycker att huden får lyster och spänst. Det här är mer en kräm för stranden, den sitter bättre och tål mer vatten.

50 ml, 199:- på Lifebutiken.

6 kommentarer:

  1. Vad kul att du har hittat lite favoriter. Nu har jag äntligen hittat en favorit jag med som jag kan ha till vardags. Recension kommer så småningom. Nyfiken? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu blev jag nyfiken. :)
      Ser fram emot recension!

      Radera
  2. Det är en CC cream från Physcicians formula som jag har köpt på iherb ca 70 kr. Det sätter sig tyvärr lite i linjer och porer på mig som inte har en 25års hud längre. ;-) Men det är helt okej. Haft det på jobbet så det är inte så illa, men hade det inte varit för solskyddet så hade jag valt något annat och det är ju ptrolig mycket smidigare än att ha solskydd först och sen smink ovanpå.

    SvaraRadera
  3. Hur har det gått med micellar water från Kae? Jag ska ju ersätta mitt från Phyts så småningom och funderar på om jag skulle testa ett annat t.ex. Kae.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker riktigt. :)
      Det känns väldigt milt, inte det minsta uttorkande, och funkar toppen att ta bort makeup med. Men den det är inget jag vill ha kvar i ansiktet, det ger en lite geleig känsla, eller hur jag ska beskriva det.

      Tack för tips om solskydd, får kolla in iherb helt klart. :)

      Radera
  4. Okej, bra att veta. Jag gillar inte när det känns som maninte kan skölja bort det ordentligt. Den kanske ä lite som Kae skrubb då. Den är ganska omständlig att skölja bort, men den går att få bort så den gillar jag iallafall.

    SvaraRadera