söndag 3 maj 2015

Smaksatt olja och vinäger – DIY

Jag har genom åren testat olika smaksättningar på olja och vinäger. Det blir väldigt gott, det är enkelt och det är en bra gå-bort-present. Man kan använda det som salladsdressing t ex.
I dag gjorde jag citronskal i olivolja och rosmarin i vinäger.

Citronolivolja
När man köper citronolivolja i affären består den av olivolja (oftast) och eterisk olja av citron. I citronskalet finns alla de eteriska oljorna, så man kan enkelt göra sin egen citronolivolja.
Jag använde två citroner till 2,5 dl olja.

  • Tvätta citroner och torka torrt. 
  • Skala tunt med potatisskalare. Försök få med så lite av det vita som möjligt.
  • Stoppa skalen i en ren och torr glasflaska.
  • Fyll på med en kallpressad fin olivolja.
  • Låt stå i kylskåp minst ett par veckor, men oljan håller längre och blir bara bättre och bättre om den får stå några månader.
Rosmarinvinäger
Den här vinägern blir bara bättre och bättre, ju längre den står. Jag har haft flaskor i kylen flera år och den får en väldigt fin rund örtig smak. Jag använde tre små kvistar rosmarin till 2,5 dl vitvinsvinäger. Man kan ta annan vinäger också, men jag tycker det blir bäst med den rena enkla smaken hos vitvinsvinäger.
  • Lägg några rena kvistar rosmarin i en ren glasflaska.
  • Fyll upp med vinäger tills flaskan är full, alla växtdelar måste vara täckta.
Man kan experimentera med alla möjliga smaksättningar till olja och vinäger. Örtkryddor passar till båda. Rosmarinolivolja är jättegott, till exempel. Dragon, basilika, timjan är andra örtkryddor som passar fint. Vitlök är gott också.
Hallon, smultron, jordgubbar och andra bär är fantastiskt att smaksätta vinäger med. 

Testa dig fram, gör bara på samma sätt som med exemplen ovan :)

Har du testat andra smaksättningar på olja eller vinäger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar