fredag 12 juni 2015

Hårtvätt med shikakai

Ännu ett av mina hårtvättningsexperiment. Shikakai är ett bär som mals till pulver och det har använts länge till hårvård. Ofta tillsammans med andra örtpulver som tvättnöt eller reetha.
Shikakai innehåller små mängder saponin – ett löddrande ytaktivt ämne som finns i en del växter, bland annat tvättnöt.

När jag tvättar med något som innehåller saponiner blir håret alltid blankt och luftigt, lite rakare och lite mindre volym. Det känns bra för håret, milt och skonsamt. Så jag tycker det funkar bra, men just nu är jag inne i en period där jag bara är trött på mitt torra känsliga hår och meck med milda tvättmetoder. Det är ju trots allt väldigt mycket enklare att trycka ut en klick löddrande tensidblandning från flaska. Just nu använder jag ett schampo från Lernberg & Stafsing som är ett av de mildaste, bästa ”vanliga” schampon jag testat.

Hur tvättar man med shikakai då? Blanda pulvret med varmt vatten till en smet och fördela i vått hår. Blandningen får gärna sitta i en stund, det funkar även som en inpackning. Blandningen blir chokladbrun och jag tycker inte den ger färg, men vet inte hur det blir om man är mycket ljus. Sen masserar man runt och sköljer ur. Om man tycker att håret inte känns rent av bara shikakai kan man använda det efter vanlig hårtvätt som en inpackning.

4 kommentarer:

  1. Intressant att höra mer om detta. Jag gillade liknande saker tidigare, men jag har övergivit en viss typ av "tvålar" som ofta har högt ph och håller mig till saker med ett ph väl under 7. De rengöringsvarianter jag testar med ett högre ph värde gör håret ofta väldigt mjukt, lent och glansigt, men jag är orolig att det på sikt skadar håret. Vet inte hur det är med ph på shikakai men misstänker att de hör till den typ av "såpafierade" tvättämnen med högre ph?

    Jag har också testat shampot från Lernberger stafsinger för torrt hår och det var trevligt. De har också nyligen ändrat balsamet så det inte innehåller silikoner. De håller på att fasa ut alla silikoner ur sina hårprodukter tydligen. (Jag mailade lite med dem. ) Tyvärr har jag för torrt hår för att balsamet ska räcka till riktigt för att få ner frizzet i mitt hår. Men håret blev väldigt blankt och lent och luftigt av balsamet.

    Har du testat Less is more Flower Whip förresten? Jag köpte nyligen reseförpackningstorleken och den verkar väldigt lovande. Den har inte behentrimonium methosulfate i så kanske inte så antifrizz, men det ger mer textur och stadga till håret samt mer glans. Gör att man får fram mer självfall/vågor/lockar. Trots att det ger stadga så går det att kamma ur det utan att det blir frizzigt. Men som sagt precis börjat använda den så måste ju testa lite med och utan andra saker för att se om den verkligen är så bra som jag tror. Jag vet inte om jag vill överge BB creamen från Lernberger Stafisng bara som jag är mer eller mindre kär i så just nu har jag båda. :-) Flower Whip finns hos Lyko eller Swedisch Beauty Factory.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tänkt på PH, men nu blev jag nyfiken. Ska testa nästa gång jag har shikakai hemma. Hittade ett intressant inlägg här dock, och enligt det är shikakai surt. Det är vad jag tidigare hört om saponiner också. http://archive.longhaircommunity.com/archive/index.php/t-22888.html

      Ja, där ser man. Jag kollade min gamla och min nya balsamflaska från L&S, och den är ju utan silikon. Rent principiellt ogillar jag när innehåll bara ändras så där utan vidare, men den här gången var det ju bra :)

      Nej, har inte testat den Flower Whip, men det låter verkligen som en produkt för mig. Tack för tips! Måste testas :)
      (BB creamen måste jag alltid ha hemma, men det är bra med litevariation också, verkar det som.)

      Radera
  2. Låter spännande om det är lägre pH värde på shikaikai, frågan är bara hur lågt? Jag tror ju inte heller på att blanda med bikarbonat för att det är så väldigt basist, men jag misstänker du tänkte på pH värdet på pulvret. Ska läsa mer och se om jag hittar något om pH värde.

    SvaraRadera
  3. Shikaki, det är det som är i vissa av dr Bronners flytande tvålar va? Nyfiken på att testa i alla fall :)

    SvaraRadera